Föredragsafton

Livets historia

Evolutionsidéer i Finland ca 1800–1900

Historiska föreningen inbjuder till en föredragsafton med FD Julia Dahlberg tisdagen 17 september 2024 kl. 17.00 på Vetenskapernas hus (Kyrkogatan 6, sal 207).

Med verket Om arternas uppkomst (1859) introducerade Charles Darwin läran om det naturliga urvalet. Själva tanken på arternas utveckling genom evolution var däremot inte ny, utan hade diskuterats i lärda kretsar sedan mitten av 1700-talet. Trots att Darwins teori snabbt fick många anhängare så ledde den inte heller till någon omedelbar vetenskaplig revolution: många av Darwins samtida var beredda att acceptera tanken på evolution men inte ett naturligt urval som styrdes av slumpen. I 1800-talets vetenskapliga och samhälleliga diskussioner förekom därför många olika evolutionsteorier och en livlig debatt om livets historia på jorden. I sitt föredrag berättar Julia Dahlberg om de olika evolutionsidéer som cirkulerade i Finland och vilka avtryck de lämnat på finländarnas världsbild.

FD Julia Dahlberg är forskare i vetenskaps- och idéhistoria vid Uleåborgs universitet. Hon skriver för tillfället en bok om evolutionsidéernas historia i Finland.

Välkommen!

Bild ur A. J. Mela & A. J. Palmén, Luonnonopillinen kuvasto koulun ja kodon tarpeeksi (1880). Doria.

Historisk Tidskrift För Finland

Finlands enda historievetenskapliga tidskrift på svenska.

Gunnar Mickwitz pris

Gunnar Mickwitz pris tilldelas årligen en förtjänstfull avhandling pro gradu.

Gösta Mickwitz pris

Gösta Mickwitz pris tilldelas en person som bidragit till intresset för historia.