Höstmöte och föredrag

Historiska föreningen sammanträder till stadgeenligt höstmöte torsdagen 7 november 2024 kl. 17.00 i Vetenskapernas hus (Kyrkogatan 6, sal 504).

Under höstmötet behandlas följande ärenden:

• Verksamhetsplan för 2025
  • Budget för 2025 samt fastställande av årsavgifterna
  • Val av styrelsens ordförande för 2025
  • Val av styrelseledamöter för perioden 1.1.2025–31.12.2026. I tur att avgå: Magdalena af Hällström, Sebastian Lindberg  och Anna Wilhelmson.
  • Val av ledamöter till redaktionsrådet för Historisk Tidskrift för Finland för perioden 1.1.2025–31.12.2027. I tur att avgå: Martin Hårdstedt, Matias Kaihovirta, Henrika Tandefelt och Jennica Thylin-Klaus.
  • Val av kommitté för Gunnar Mickwitz pris 2025
  • Val av kommitté för Gösta Mickwitz pris 2025
  • Val av revisor och verksamhetsgranskare samt ersättare för dessa

Efter mötet följer ett föredrag av FD Kendra Willson (Åbo universitet):

Runor i Finland

Trots att Finland ligger nära centrala Sverige har endast ett tiotal runinskrifter från vikingatiden och medeltiden hittats i Finland. Dessa inskrifter är däremot ganska varierade när det gäller ålder, fyndplats och typ av föremål. Runor kan också ha påverkat bomärken och andra typer av folklig epigrafi efter reformationen. I modern tid har det uppstått olika folkliga föreställningar om runornas tidigare användning i Finland. Den relativa bristen på runinskrifter har varit ett återkommande tema i debatten kring Finlands tidiga historia, särskilt finlandssvenskarnas ursprung. Moderna inskrifter med runor (där kännedom baseras på tryckta källor) utgjorde en del av finländsk minneskultur i början av 1900-talet. Då runor har förekommit i Finland på olika sätt under lång tid kan man säga att de utgör en del av det finländska kulturarvet.

Välkommen!

Bild: Runkalender, Finlands nationalmuseum / Finna.