Besök och föredragsafton på Nationalbiblioteket 5.4.2017

Nationalbiblioteket efter renoveringen

Historiska föreningen inbjuder till föredragsafton och besök på Finlands nationalbibliotek (Unionsgatan 36) onsdagen 5 april 2017 kl. 18.00—20.00. Samling vid huvudentrén mot Unionsgatan, därefter inleds besöket i Monreposrummet.

Universitetsbiblioteket – numera Finlands nationalbibliotek – ritades av C. G. Engel och öppnades 1844. Därefter har byggnaden utvidgats och förändrats i flera repriser. År 1907 tillkom Rotundan, ritad av Gustaf Nyström och under 1950-talet utvidgades boklagret av arkitekt Aarne Ervi. Efter detta har biblioteket genomgått en omfattande renovering som stod färdig hösten 2015.

Besöket fokuserar på biblioteksbyggnaden och dess många skeden. Arkitekt Kati Winterhalter berättar (på finska) om det restaurerings- och renoveringsarbete som utförts. Vilka principer har styrt renoveringen av biblioteket och vad kan vi i dag se av byggnadens historia? Därefter bjuds föreningens medlemmar på en rundvandring i biblioteket tillsammans med FL Rainer Knapas som skrivit boken Kunskapens rike. Helsingfors universitetsbibliotek ‒ Nationalbiblioteket 1640‒2010. Vandringen kretsar kring bibliotekets historia i Helsingfors från 1828 till den senaste renoveringen.

Efter besöket följer samkväm till självkostnadspris.

VÄLKOMMEN!

Historisk Tidskrift För Finland

Finlands enda historievetenskapliga tidskrift på svenska.

Gunnar Mickwitz pris

Gunnar Mickwitz pris tilldelas årligen en förtjänstfull avhandling pro gradu.

Gösta Mickwitz pris

Gösta Mickwitz pris tilldelas en person som bidragit till intresset för historia.