Exkursion: Resa så in i Norden!

Historiska föreningens höstexkursion 25–28.8.2022

Resan är fullbokad. Tyvärr kan vi inte ta emot fler anmälningar.

Historiska föreningen arrangerar en höstexkursion till Stockholm. Temat för resan är Norden och den nordiska samhörigheten. Under resan lyssnar vi till föredrag och besöker Stockholms stadshus, som med tornspirans gyllene Tre Kronor är Stockholms mest kända silhuett och en symbol för demokrati i nordisk anda. Vi ser även utställningen Come to Norden på Nordiska museet som visar hur de nordiska länderna under första hälften av 1900-talet placerade sig på turistkartan med långsamt tuffande längs storslagna fjordar, hälsosamt friluftsliv i exotisk fjällvärld och nattåg till Köpenhamns glada nöjesliv.

Tidpunkt

Samling torsdagen 25 augusti 2022 kl. 16.00 vid entrén till Viking Lines terminal på Skatudden (Mastgatan 1). Hemkomst söndagen 28 augusti 2022 kl. 10.00.

Pris

Resans pris är 300 € för inkvartering i dubbelrum. För resa med inkvartering i enkelrum är priset 430 €.

I priset ingår

Resa med färja till och från Stockholm, lokaltrafik i Stockholm, en övernattning på hotell i Stockholm, frukost (fredag och lördag), lunch (fredag), buffémiddag på båten (lördag) samt guidningar och inträden till alla besöksmål.

Frivilliga måltider

Den som önskar äta en gemensam buffémiddag på båten under resan till Stockholm (torsdag) kan meddela detta vid anmälning. Vi reserverar ett gemensamt bord för de som anmält sitt intresse. Avgiften för middagen debiteras i samband med betalningen av anmälningsavgiften.

På lördag har vi bokat bord för gemensam middag på anrika restaurang Konstnärsbaren. Middagen betalas på platsen.

Inkvartering

Inkvarteringen på färjan sker i tvåpersoners hytter (B4 Inside Standard). Övernattningen i Stockholm sker på Elite Hotel Adlon (Vasagatan 42).

Priset för resan gäller inkvartering i dubbelrum förutsatt att den resande har en person att dela rummet med (antingen sitt eget resesällskap eller en annan medresenär ur gruppen). Om det inte går att hitta rumskamrat för en resande som saknar eget resesällskap, tillämpas avgiften för enkelrum (se ovan).

Resevillkor

Högsta antal deltagare på resan är 15 personer. Resan förverkligas ifall minst 10 deltagare anmäler sig. Vid avbokningar på grund av sjukdomsfall eller annan orsak återbetalas summan inte. Deltagarna förutsätts själva teckna en reseförsäkring som gäller under hela resetiden och även täcker kostnader för eventuella avbokningar vid sjukdomsfall och andra förhinder.

Resan är avsedd för Historiska föreningens medlemmar. Medlemmar är välkomna att resa i sällskap av en familjemedlem eller en vän.

Observera att vi kommer att röra oss en del till fots i Stockholm. Ta med bekväma skor! Alla tider är lokala. Reservation för mindre ändringar av programmet.

Anmälning

Bindande anmälningar mottas fram till 27.5.2022 . Anmälningar sker via blankett på föreningens webbsidor eller till sekreterare Nina Johansson, nina.johansson@helsinki.fi eller tfn 040 720 6460. Deltagare antas i anmälningsordning.

Betalning

Resan betalas till Historiska föreningens konto FI16 4055 1140 0010 11. Skriv ”Stockholm” och deltagarens namn i meddelandefältet. Betalning bör ske senast 6.6.2022. Om betalningen försenas betraktas anmälningen som annullerad.

Reseledare

Som reseledare fungerar Magdalena af Hällström och Julia Dahlberg. Eventuella frågor före resan kan riktas till Magdalena af Hällström (magdalena.afhallstrom@letco.fi).

Torsdag 25.8 Helsingfors

16.00 Samling vid entrén till Viking Lines terminal på Skatudden (Mastgatan 1).
17.00Viking Line m/s Amorella avgår.
17.15–19.00Kaffe och välkomsthälsning.
Föredrag med professor Peter Stadius (Centrum för Nordenstudier, Helsingfors universitet): Nordiska bilder från forntid till framtid.
20.00Möjlighet att delta i gemensam buffémiddag (på egen bekostnad).

Fredag 26.8 Stockholm

9.45Amorella ankommer till Stockholm, transport med lokaltrafik till centrum samt därefter incheckning på hotellet. Möjlighet att lämna ifrån sig bagage.
11.15Spårvagn till Djurgården.
12.00Lunch på restaurang Villa Godthem.
14.00Nordiska museet. Besök på utställningen Come to Norden med FD Sophie Holm, forskare inom utställningsprojektet.
15.00Fri tid. Möjlighet att se Nordiska museets övriga utställningar, besöka något annat museum på Djurgården eller på egen hand promenera in mot Östermalm. Den som önskar kan slå följe med reseledarna och sedan ta spårvagnen till kvällens middag.
19.00Frivillig gemensam middag på restaurang Konstnärsbaren (på egen bekostnad).

Lördag 27.8 Stockholm

10.00Promenad från hotellet till Stockholms stadshus.
11.00Besök med guide på Stockholms stadshus där vi bland annat får se Rådssalen, Gyllene salen och Prinsens galleri samt Blå hallen där Nobelfesten hålls.
12.00Fri tid och lunch på egen hand.
14.30Träff vid varuhuset Åhléns ingång (Klarabergsgatan 50). Avfärd med lokaltrafik till Stadsgårdens färjeterminal (Tegelvikshamn).
16.45Viking Line m/s Gabriella avgår.
17.00Gemensam buffémiddag.

Söndag 28.8: Helsingfors

10.00Viking Line m/s Gabriella ankommer till Helsingfors. Avsked i hamnen.

Resan förverkligas med hjälp av ett bidrag från Stiftelsen Tre Smeder.

Bild: Nordisk reseaffisch (detalj). Rolf Lagerson 1965, Finlands järnvägsmuseum. Finna.