Finska historiedagarna XIX i Lahtis 10.2.2017

Kulturmöten

Traditionsenligt står Historiska föreningen för det svenskspråkiga programblocket under Finska historiedagarna lördagen 10 februari 2018 i Sibeliushuset i Lahtis. Det svenskspråkiga programmet för de XIX Finska historiedagarna behandlar kulturmöten i och utanför Finland samt de olika arenor där kulturmöten sker. Programmet är uppdelat i tre delar, varav den första behandlar elitens resor, internationella nätverk och kosmopolitismen som kulturellt och historiskt fenomen. Under dagen diskuteras även handelns kommunicerande karaktär och dess betydelse för möten mellan människor och kulturer samt religionens betydelse för kulturkontakter från när och fjärran.

Dagens program består av tre helheter: Eliten (FD Kasper Kepsu: Kulturell brokighet i gränsprovinsen Ingermanland under 1600-talet och Docent Charlotta Wolff: Lärda nätverk och upplysta kosmopoliter i 1700-talets Europa), Handeln (FD Johanna Wassholm: Rörlig småhandel och etnicitet i Finland 1850–1920 och Universitetslektor Ann-Catrin Östman: Arkivminnen: handel och kulturmöten i frågelistor) samt Religionen (FM Julia von Boguslawski: Teosofin och det orientaliska och FD Laura Ekholm: 100 år sedan judarnas medborgerliga rättigheter infördes i Finland).

Avfärd: Lördagen 10 februari kl. 8.00 med abonnerad buss (Helsingfors turistbuss) från Kiasmas turisthållplats (Mannerheimplatsen 2). Beräknad ankomst till Lahtis kl. 9.30. Bussen kör via Helsingegatan och Sturegatan.

Hemfärd: Kl. 18 från Lahtis. Beräknad ankomst till Helsingfors kl. 20.

Pris: Programmet är gratis. Lunch och kaffe på egen bekostnad. Historiska föreningen bjuder sina medlemmar på busstransporten.  Studerande medlemmar bjuds även på lunch i Lahtis.

Deltagare som inte är medlemmar i föreningen betalar 15 euro för bussen. Avgiften betalas till Historiska föreningen (FI16 4055 1140 0010 11, meddelande ”Lahtis” och deltagarens namn) senast 7.2. Vid avbokningar efter detta datum återbetalas summan inte.

Bindande anmälan senast 7.2.2018 per webblankett på föreningens hemsidor eller till sekreterare Nina Johansson, nina.johansson(at)helsinki.fi eller tfn 040 720 6460.

Deltagarna kan även valfritt delta i de andra programpunkterna vid historiedagarna. För närmare information om hela programmet se: www.suomalaisethistoriapaivat.fi

VÄLKOMNA!