Föredragafton och museibesök 4.5.2016: Tides of Refreshment, Waves of Excess Drink at the English Seaside, 1880–1939

Föredragafton och museibesök med guidning 4.5.2016

Historiska föreningen inbjuder till föredragsafton och museibesök onsdagen 4 maj 2016 kl. 17.00 på Hotell- och restaurangmuseet i Kabelfabriken (Tallbergsgatan 1, G-trappan, tredje våningen). Förbindelser med spårvagn 8, metro till Gräsviken eller bussarna 15, 20, 65A och 66A.   FD Richard Robinson föreläser på engelska under rubriken:

Tides of Refreshment, Waves of Excess
Drink at the English Seaside, 1880–1939

FD Richard Robinson disputerade vid den svenska lärostolen i historia vid Helsingfors universitet 2016 med avhandlingen Waves of Excess. Drinking Cultures in Brighton, 1880–1939. Avhandlingen undersöker alkoholkultur och alkoholbruk i den Brittiska bad- och semesterorten Brighton under perioden 1880–1939.    I Brighton fanns en stor varietet av platser och sammanhang där alkohol konsumerades – allt från traditionella restauranger, pubar och krogar till damklubbar och stadens turistattraktion, det stora havsakvariet – och här kunde dryckeskulturer från olika samhällskalsser mötas. I avhandlingen undersöker Robinson alkoholbrukets kulturhistoria med hjälp av ett stort material bestående av tidningsartiklar, domstolsprotokoll och utskänkningstillstånd, men också turistguider, reseskildringar och annonsmaterial. Vilka var de dåtida uppfattningarna om fylleri och om vad som var socialt acceptabelt drickande? Och hur såg alkoholkulturen ut bland de olika samhällsgrupper som kom till Brighton för att fira semester?     Efter föreläsningen bjuder Historiska föreningen sina medlemmar på ett guidat besök (på svenska) i Hotell- och restaurangmuseets utställning. Guidningen behandlar den finska restaurang- och alkoholkulturen.   Entréavgiften till museet är 4 euro/person. Deltagarna ombedes betala avgiften till museets kassa innan föreläsningen börjar.På guidningen finns plats för högst 20 personer. För att försäkra sig om en plats på guidningen kan man i förväg ANMÄLA sig via webben HÄR eller till sekreterare Nina Johansson, nina.johansson@helsinki.fi eller tfn 040 720 6460.
Personer som inte anmält sig på förhand kan delta i mån av lediga platser. Om förhandsanmälningarna upptar samtliga platser annonseras detta på föreningens hemsidor.