Föredragsafton 25.1.2018: Änkor i Europas ekonomi och samhälle 1600–1920

Historiska föreningen inbjuder till en föredragsafton med docent Beatrice Moring, torsdagen 25 januari 2018 kl. 18.00 på Vetenskapernas hus (Kyrkogatan 6), sal 309.

Änkor har ofta betraktats som offer för manliga strukturer, fattiga och marginaliserade. Som grupp har de saknat tillgång till livets goda. Det har antagits att en kvinna befriad från kontroll av en man förlorade sin ekonomiska trygghet.

I sitt föredrag visar Beatrice Moring att änkor de facto deltog i ekonomisk aktivitet, tog ansvar för familj och hushåll, jordbruk och hantverk. En av förutsättningarna var den ekonomiska trygghet som garanterades av lagstiftning samt juridiska överenskommelser såsom sytningskontrakt, äktenskapskontrakt och testamenten. Fastän somliga var tvungna att söka stöd från samhälle, kyrka och välgörenhet, kombinerades sådan inkomst vanligen med arbete eller familjestrategier. Änkor levde endast i få fall av välgörenhet, tvärtom finns det rikliga exempel på ekonomiskt aktiva änkor. I vissa fall synnerligen framgångsrika som exempelvis champagnedrottningen Barbe Nicole Clicquot (gula änkan).

Beatrice Moring har tillsammans med Richard Wall skrivit boken Widows in European Economy and Society 1600–1920 (2017).

VÄLKOMNA!