Historiska föreningens höstexkursion 28–30.9.2018: Stad, landsbygd och kultur på Nordjylland

Historiska föreningens höstexkursion går i år till Jylland i Danmark. Under resan kommer vi bland annat att bekanta oss med staden Århus, konstnärskolonin på Skagen samt den nordjylländska herrgårds- och lantbrukskulturen. I Århus besöker vi därför det stora stadshistoriska friluftsmuseet Den Gamle By samt Århus universitet och får veta mer om stadens historia som går tillbaka enda till 900-talet. På Jyllands nordligaste spets Skagen, får vi bland annat se Skagenmuseet med verk av de många konstnärer som bodde eller besökte orten under slutet av 1800-talet, samt konstnärsparet Anna och Michael Anchers hem som numera är museum. Slutligen kommer vi också att kunna bekanta oss med Gammel Estrups herrgård som är ett centrum för lantbruks- och herrgårdsforskning i Danmark.

TIDPUNKT: Samling fredagen 28 september 2018 kl. 6.00 på Helsingfors flygfält. Hemkomst söndagen 30 september 2018 ca kl. 20.05.

PRIS: Resan bekostas delvis med ekonomiskt bidrag från Stiftelsen Tre Smeder, Letterstedtska föreningen och Historiska föreningen. Priset för deltagarna är 545 € (för resa med inkvartering i enkelrum är priset 610 €).

I PRISET INGÅR: Flygresor, två övernattningar på hotell, frukost och lunch alla dagar, busstransport (med hyrd buss), entréavgifter och guidningar.

RESEVILLKOR: Högsta antal deltagare på resan är 15 personer. Vid avbokningar på grund av sjukdomsfall eller annan orsak återbetalas summan inte. Deltagarna förutsätts själva teckna en reseförsäkring som gäller under hela resetiden och även täcker kostnader för eventuella avbokningar vid sjukdomsfall och andra förhinder. Resan är främst avsedd för Historiska föreningens medlemmar. Medlemmar är välkomna att resa i sällskap av en familjemedlem eller en vän. Resan förverkligas ifall minst 10 deltagare anmäler sig. Resan företas med hyrd buss, men under dagen i Århus kommer vi att röra oss till fots och deltagande i resan förutsätter därför att man klarar av detta.

INKVARTERING: Inkvartering i dubbelrum (extra avgift tillkommer för enkelrum) på hotell Wakeup Aarhus i centrala Århus.

ANMÄLNINGAR: Bindande anmälningar mottas fram till 20.6.2018. Anmälningar sker via elektronisk blankett eller till sekreterare Nina Johansson, nina.johansson(at)helsinki.fi eller tfn 040 720 6460. Deltagare antas i anmälningsordning.

BETALNING:  Resan betalas till Historiska föreningens konto FI16 4055 1140 0010 11. Skriv ”Danmark” och deltagarens namn i meddelandefältet. Betalningen bör ske senast 25.6.2018.  Om betalningen försenas betraktas anmälningen som annullerad.

PROGRAM

Med reservation för justeringar. Samtliga klockslag är lokal tid.

Fredag 28.9 Staden Århus

6.00     Träff på Helsingfors flygfält och in-checkning

7.15     Flyg till Århus (mellanlandning i Köpenhamn)

10.30   Framme i Aarhus, buss till hotellet