Höstexkursion till Borgå

Kulturhistoriska pärlor

Historiska föreningen gör en höstexkursion till Borgå lördagen 28 september 2024. Under exkursionen besöker vi bland annat Borgå Gymnasiums historiska bibliotek som grundlades 1723 och är landets äldsta offentliga bibliotek. Samlingarna omfattar 30 000 volymer, inklusive flera inkunabler från 1400-talet och andra bokrariteter. Vi besöker också Stensböle herrgård som förvaltas av Svenska litteratursällskapet i Finland. Gården, som omtalas redan på 1300-talet, har bland annat tillhört släkterna Rotkirch och Wallensköld. I huvudbyggnaden från 1815 har inredningen bevarats som den var då gården skänktes till Litteratursällskapet. På gården finns också en stor samling konst. Varken biblioteket eller herrgården är öppna för allmänheten.

Avfärd: Lördag 28 september kl. 8.30 med abonnerad buss (AT-lines) från turisthållplatsen vid Järnvägstorget (Mikaelsgatan 19, på andra sidan gatan från Fennia-kvarteret).

Hemfärd: Beräknad ankomst till Helsingfors kl. 16.30.

Pris: 28 euro för föreningens medlemmar. Priset inkluderar busstransporten, inträden, guidningar och lunch (skärgårdsbuffé). Medlemmar kan ta med sig en avec. Historiska föreningen subventionerar en del av priset.

Bindande anmälan senast to 19.9 per webblankett på föreningens hemsidor eller till föreningens sekreterare Alexander Karlman, telefon 040 823 29 63, epost alexander.karlman@helsinki.fi. Deltagare antas i anmälningsordning. Deltagaravgiften bör betalas till föreningens konto FI 1640 5511 40001 011 senast vid anmälningstidens utgång. Vid annullering efter den 19.9 återbetalas deltagaravgiften inte. Deltagarantalet är begränsat.

Program

Kl. 8.30                              Start från turisthållplatsen vid Järnvägstorget (Mikaelsgatan 19, på andra sidan gatan från Fennia-kvarteret).

Kl. 9.30–10.30                  Promenad med FD Julia Dahlberg genom gamla stan till Borgå Gymnasium i empirestaden. På vägen ser vi bland annat det gamla gymnasiet från 1759, rådhuset och flera av platserna för Borgå lantdag 1809.

Kl. 10.30–11.30               Guidning med lektor Stefan Hagman i Borgå Gymnasiums historiska bibliotek.

Kl. 12.00–13.30               Lunch på Restaurang Furunäs och kort rundvandring på Näse begravningsplats samt besök vid bl.a. J. L. Runebergs grav.

Kl. 14.00–15.30               Besök på Stensböle herrgård.

Kl. 15.30                            Start tillbaka mot Helsingfors.

Ca kl. 16.30                      Beräknad ankomst till Helsingfors.

Välkommen med!

Bild: Gamla gymnasiet i Borgå, nuvarande domkapitlet. Foto: Natalia Linsén, 1898. Borgå Museums samlingar / Finna.