Kvällsseminarium 31.10.2017 med anledning av Finland 100 Helsingfors och året 1917

Historiska föreningen uppmärksammar Finlands 100 årsjubileum med ett kvällsseminarium som granskar året 1917 ur ett lokalt perspektiv tisdagen 31 oktober 2017 kl. 18.00 – 20.00 i Vetenskapernas hus (Kyrkogatan 6), sal 312. Under kvällen diskuteras vad självständigheten innebar för Helsingfors som huvudstad, men också som lokalsamfund. På vilket sätt märktes Finlands nya självständighet i staden och stadsbilden?

FD Kati Katajisto (Helsingfors universitet): Sodasta sovintoon – kunnallinen demokratia sovinnon tienviitoittajana (på finska)

Inom kommunalpolitiken i bruktogs en allmän och lika rösträtt under året 1917 strax före inbördeskrigets utbrott. Efter kriget bevarades rösträtten men lagstiftningen förändrades ändå vid två tillfällen under året 1919: den första gången inför socialdemokraternas återinträde i riksdagen och den andra gången efter partiets återkomst. I sitt anförande berättar Kati Katajisto om hur de kommunala demokratiska reformer genomfördes i Helsingfors stadsstyrelse samt hur dessa påverkade försoningsprocessen efter inbördeskriget.

Doktorand Sofia Aittomaa (Åbo Akademi): Kejserliga monument i Finland

Vilka kejserliga monument restes i Finland under storfurstendömets tid och vad hände med monumenten i det självständiga Finland?  Sofia Aittomaa är doktorand i konstvetenskap. I sitt föredrag berättar hon vad kejsarmonumenten har haft för betydelse.

Efter föredragen följer samkväm till självkostnadspris.

VÄLKOMMEN!

Historisk Tidskrift För Finland

Finlands enda historievetenskapliga tidskrift på svenska.

Gunnar Mickwitz pris

Gunnar Mickwitz pris tilldelas årligen en förtjänstfull avhandling pro gradu.

Gösta Mickwitz pris

Gösta Mickwitz pris tilldelas en person som bidragit till intresset för historia.