Museibesök

Tove Jansson – Paradiset

Historiska föreningen besöker utställningen Tove Jansson – Paradiset på Helsingfors konstmuseum HAM i Tennispalatset (Södra Järnvägsgatan 8) onsdagen 30 oktober kl. 16.00. Vi träffas kl. 15.50 vid biljettkassan. Entréavgiften (12 euro) betalas av deltagarna (gratis med Museikortet, så kom ihåg att ta med det). Historiska föreningen bjuder sina medlemmar på guidningen.

Den monumentala utställningen Tove Jansson – Paradiset presenterar Tove Janssons (1914–2001) beställningsverk för offentliga rum. Förutom de monumentala målningarna visas även skisser och arbetsritningar. De kolteckningar som konstnären använde som underlag är i samma storlek som de färdiga verken och har aldrig tidigare visats. En stor del av dem har för första gången öppnats från sina rullar för utställningen på HAM.

Tove Janssons offentliga beställningsverk härrör från återuppbyggnadstiden efter andra världskriget. Målningar öppnar ögonblicksbilder in i konstnärens outsinliga fantasivärld. Utställningen berättar också om konstnärens drömmar och hennes strävan efter en idyll mitt under krigets utmaningar. Vid sidan av Janssons egna verk visas också de verk och illustrationer som ledde till skapandet av hennes offentliga målningar.

Med på guidningen ryms högst 25 deltagare. Anmälning till besöket sker via en elektronisk blankett eller till föreningens sekreterare Alexander Brummer-Karlman, telefon 040 823 29 63, epost alexander.karlman@helsinki.fi. Deltagare antas i anmälningsordning.

Välkommen!

Bild: Tove Jansson under arbetet med fresken Fågel Blå i Karis samskola 1953, Museiverket / Finna.