Utställningsbesök 14.12.2017: Bröderna von Wright på Ateneum

Historiska föreningen inbjuder sina medlemmar till ett besök på konstmuseet Ateneum och utställningen om bröderna Magnus, Wilhelm och Ferdinand von Wright, torsdagen 14 december 2017 kl. 17.00–18.00.

Konstnärsbröderna Magnus, Wilhelm och Ferdinand von Wright är mest kända för sin fågel- och landskapsmotiv men också för sina illustrationer i vetenskapliga verk och stilleben. Ateneums storutställning omfattar drygt 300 arbeten av de tre bröderna utförda i både olja, vattenfärg och grafik samt skisser och teckningar. I utställningen som lyfter fram brödernas konstnärliga, kulturella och konsthistoriska betydelse förevisas även Magnus von Wrights uppstoppade fåglar ur Naturhistoriska museets samlingar.

Historiska föreningen bjuder sina medlemmar på guidningen i museet. Deltagarna betalar själva sin entréavgift vid museets kassa. Deltagarantalet är begränsat till 25 personer i anmälningsordning. Anmälningen är bindande. Anmälningar via ANMÄLNINGSBLANKETT, eller till sekreterare Nina Johansson, nina.johansson@helsinki.fi eller tfn 040 720 6460.