Utställningsbesök

Volker von Bonins fotografier från Helsingfors

Historiska föreningen bjuder sina medlemmar till ett besök på Villa Hagasund (Mannerheimvägen 13B) tisdagen den 21 maj 2024 kl. 17.30. Vi besöker utställningen En blick på Helsingfors – Volker von Bonins fotografier. Vi träffas kl. 17.20 vid biljettkassan. Entréavgiften (14 euro) betalas av deltagarna (gratis med Museikortet, så kom ihåg att ta med det). Historiska föreningen bjuder sina medlemmar på guidningen.

Villa Hagasunds utställning visar tyskfödda Volker von Bonins ikoniska samt mindre uppmärksammade fotografier från 1950- och 1980-talens Helsingfors.

Volker von Bonins (1924–2006) fotografier riktar blicken mot det Helsingfors som fanns för årtionden sedan. Von Bonin är känd som en humanistisk fotograf, vars bilder lyfter fram det vanliga folkets vardag och stadsmiljön. Dessutom har han förevigat många gamla byggnader och landskap. I den retrospektiva utställning har man inte bara samlat fotografens mest kända och ikoniska bilder från Helsingfors stadsmuseets samlingar, utan också mer sällsynta bilder som inte har uppmärksammats lika mycket.

VÄLKOMMEN!

Foto: Pressbild för utställningen. Volker von Bonin / Helsingfors stadsmuseum.